Veids Pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programma
Anotācija

Programmas aktualitāte - balstoties uz pētījumiem un veselības politikas dokumentāciju, veselībpratība tiek definēta kā: zināšanas par cilvēka veselību, veselības aprūpes sistēmu un veselību veicinošiem pasākumiem; prasmi izmantot informāciju un veselības aprūpes pakalpojumus veselības saglabāšanai un slimību profilaksei; spēju pieņemt atbildīgus un atbilstošus, savai un citu cilvēku veselībai nozīmīgus lēmumus. Ir nepieciešams pilnveidot skolas vadības un atbalsta personāla veselībpratības profesionālo kompetenci, lai izglītības iestādēs nodrošinātu plānveidīgu, sistemātisku un mērķtiecīgu veselībpratības īstenošanu mācību procesā, mācību priekšmetu saturā un izglītības iestādes vidē.

Programmas mērķis ir pilnveidot skolas vadības un pedagogu (dažādos mācību priekšmetos visos klašu posmos) un pedagoģiskā atbalsta personāla veselībpratības profesionālo kompetenci, lai izglītības iestādēs veicinātu veselības jautājumu integrēšanu dažādu mācību priekšmetu mācību saturā, nodrošinātu plānveidīgu, sistemātisku un mērķtiecīgu veselībpratības tēmas īstenošanu mācību procesā, mācību priekšmetos un izglītības iestādes vidē.

Programmas uzdevumi:
1) izzināt veselībpratības veidošanos kā integrētu tematu mācību saturā un izglītības vidē;
2)izstrādāt plānu sistemātiskai un mērķtiecīgai veselībpratības īstenošanai mācību procesā un mācību priekšmetu saturā skolas vidē.

Plānotie rezultāti (iegūtās un pilnveidotās kompetences):

  • Izprot veselībpratības konceptu un izmanto zināšanas par veselībpratību mācību priekšmetos un izglītības vidē.
  • Izprot digitālās veselībpratības jēdziena nozīmi (saskaņā ar digitālās pratības plānotiem skolēnam sasniedzamiem rezultātiem veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomā, beidzot 3., 6. un 9. klasi);
  • Izprot kritiskās veselībpratības jēdziena nozīmi skolas vidē;
  • Izmanto zināšanas un raksturo veselībpratības līmeņus un pieejas izglītības kontekstā (veselīgas izglītības iestādes vide un tās kritēriji);
  • Prot komunicēt par veselībpratības jautājumiem ar mācību priekšmetu skolotājiem, skolēniem un vecākiem caurviju prasmju kontekstā, starppriekšmetu saiknes kontekstā (spēj plānot, organizēt, vadīt un risināt ar veselībpratību saistītus jautājumus skolā);
  • Prot izmantot zināšanas par veselībpratību mācību priekšmetu satura plānošanā un organizēšanā;
  • Prot lietot veselības aprūpes un slimību profilakses tehnoloģijas izglītības procesa nodrošināšanai veselībpratībā;
  • Prot izmantot zināšanas par veselīgu uztura paradumiem,  fizisko aktivitāšu, miega un reproduktīvās veselības veicināšanuatbilstoši katrai vecumposma grupai;
  • Patstāvīgi un komandā plāno un īsteno veselībpratības organizatoriskos un saturiskos procesus izglītības iestādē un izvērtē rezultātus.
Mērķgrupa un nepieciešamās priekšzināšanas

Personas ar augstāko pedagoģisko akadēmisko vai augstāko profesionālo izglītību. Izglītības iestādes vadības pārstāvis (direktoru vietnieks vai metodisko komisiju vadītājs), dabaszinātņu mācību jomas, kultūrizglītības izpratnes un pašizpausmes mācību jomas, sociālās un pilsoniskās mācību jomas, tehnoloģiju mācību jomas, kā arī veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomas priekšmetu skolotāji un atbalsta personāla pārstāvis.

Dalībnieki no vienas skolas veido 4 dalībnieku komandu (direktora vietnieks, dažādu jomu mācību priekšmeta skolotāji un atbalsta personāla speciālists).
Apjoms un īstenošanas forma Mācības plānotas no 2024.gada augusta līdz novembra beigām, klātienē Rīgā un attālināti tiešsaistē MS Teams vai Zoom platformā. Kopējais programmas apjoms ir 24 stundas. Nodarbības plānotas darba dienās (piektdienās) 9.00 – 16.00.
Maksa Bezmaksas, VISC finansējums
Informācija par pieteikšanos Pieteikšanās ir noslēgusies
 
Programmas saturs
  • Veselībpratība kā daļa no vispārējās izglītības ekosistēmas;
  • Veselībpratības definēšana, terminoloģija (terminu koks) un veselībpratības līmeņi, jēdziena vēsturiskais konteksts, teorētiskās nostādnes;
  • Veselībpratības veidošana kā integrēts temats mācību
    priekšmetu saturā, mācību priekšmetu satura starpdisciplinaritāte;
  • Kritiskās veselībpratības loma izglītības vidē;
  • Veselības informācijas apstrāde un digitālā veselībpratība.
  • Psihiskās veselībpratības konceptuālais ietvars zināšanu un prasmju sfērā; Seksuālās un reproduktīvās veselības mācību saturs atbilstoši katrai vecumposma grupai.
  • Veselības uzvedība, veselīga un droša vide.
Programmas apguves nosacījumi

Kursu apmeklējums un dalība patstāvīgajos darbos.

Nodarbību laikā plānoti klausītāju 4 patstāvīgie darbi:
1) Izglītības iestādes vides veselībpratības analīzes apraksts;
2) Izglītības iestādes veselībpratības līmeņu raksturojums un analīze: funkcionālais, interaktīvais un kritiskais, analizējot izglītības iestādes vidi, Veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomas īstenošanu, mācību priekšmetu plānus, veselīga dzīvesveida aktivitātes un sadarbību ar atbalsta personālu un vecākiem.
3) Psihiskās veselībpratības aktivitāšu plāns (kā to, ko uzzinājām varam nodot saviem audzēkņiem) vienam mēnesim, izvērtējot izglītības iestādes aktuālo situāciju un iekļaujot gan teorētiskas, gan praktiskas nodarbības visām mērķgrupām – audzēkņi, pedagogi un vecāki.
4) Veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomas mācību satura izstrāde par kādu tēmu (fiziskā, emocionālā, psihiskā, digitālā, vides). Mācību satura mērķis, sasniedzamie rezultāti, uzdevumi un izmantotās pedagoģiskās metodes.

Izglītību apliecinošs dokuments

LU Apliecība par pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmas apguvi

Programmas vadītājs un mācībspēki

Dace Kravale-Hermansone, Mg.paed., LU IZPF tālākizglītības speciāliste, LU Izglītības zinātņu doktorante

Lektori:
RSU asoc. prof., Veselības ministrijas Valsts galvenā speciāliste sabiedrības veselības izglītošanas jomā, Anda Ķīvīte-Urtāne,LU prof. Anika Miltuze, Pusaudžu resursu centra speciāliste, Mg.psych.Romija Krēziņa, LU asoc. prof., dr. psych. Ieva Stokenberga, Sabiedrības veselības speciāliste Rita Kubuliņa.

Īstenotāja kontaktinformācija Dace Kravale, dace.kravale@lu.lv, +37129169977
Cita informācija

Programma tiek īstenota sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru. Programma izstrādāta un apstiprināta saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 11. septembra noteikumiem Nr. 569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”, 15., 18., 22., 21.2. punktu.