Veids Pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programma
Anotācija

Programmas aktualitāte - balstoties uz pētījumiem un veselības politikas dokumentāciju, veselībpratība tiek definēta kā: zināšanas par cilvēka veselību, veselības aprūpes sistēmu un veselību veicinošiem pasākumiem; prasmi izmantot informāciju un veselības aprūpes pakalpojumus veselības saglabāšanai un slimību profilaksei. Ir nepieciešams pilnveidot skolas vadības un atbalsta personāla psihiskās veselībpratības profesionālo kompetenci, lai izglītības iestādēs nodrošinātu plānveidīgu, sistemātisku un mērķtiecīgu psihiskās veselībpratības īstenošanu mācību procesā, mācību priekšmetu saturā un izglītības iestādes vidē.

Programmas mērķis ir pilnveidot skolas vadības un pedagogu (dažādos mācību priekšmetos visos klašu posmos) un pedagoģiskā atbalsta personāla veselībpratības profesionālo kompetenci, lai izglītības iestādēs veicinātu veselības jautājumu integrēšanu dažādu mācību priekšmetu mācību saturā, nodrošinātu plānveidīgu, sistemātisku un mērķtiecīgu psihiskās veselībpratības tēmas īstenošanu mācību procesā, mācību priekšmetos un izglītības iestādes vidē.

Programmas uzdevumi:
1) izzināt psihiskā veselībpratības veidošanos kā daļu no vispārējās izglītības ekosistēmas;
2) izstrādāt plānu sistemātiskai un mērķtiecīgai psihiskās veselībpratības īstenošanai mācību procesā un mācību priekšmetu saturā skolas vidē.

Plānotie rezultāti (iegūtās un pilnveidotās kompetences):

  • Izprot psihiskās veselībpratības konceptu un korekti (ētiski) izmanto zināšanas par psihisko veselībpratību mācību priekšmetos un izglītības vidē.
  • Prot komunicēt par psihiskās veselībpratības jautājumiem ar mācību priekšmetu skolotājiem, skolēniem un vecākiem;
  • Prot izmantot zināšanas par psihisko veselībpratību mācību priekšmetu satura plānošanā un organizēšanā;
  • Izprot pozitīvās psihiskās veselībpratības cikla nozīmi un prot izstrādāt pozitīvās psihiskās veselībpratības rekomendācijas;
  • Prot izstrādāt psihiskās veselībpratības aktivitāšu plānu izglītības iestādē.
Mērķgrupa un nepieciešamās priekšzināšanas

Personas ar augstāko pedagoģisko akadēmisko vai augstāko profesionālo izglītību. Izglītības iestādes vadības pārstāvis (direktora vietnieks vai metodisko komisiju vadītājs), dabaszinātņu mācību jomas, kultūrizglītības izpratnes un pašizpausmes mācību jomas, sociālās un pilsoniskās mācību jomas, tehnoloģiju mācību jomas, kā arī veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomas priekšmetu skolotāji un atbalsta personāla pārstāvis.

Apjoms un īstenošanas forma Mācības plānotas no 2024.gada novembra līdz novembra beigām, klātienē Rīgā un attālināti tiešsaistē MS Teams vai Zoom platformā. Kopējais programmas apjoms ir 16 stundas. Kontaktstundu nodarbības plānotas darba dienās (piektdienās) 9.00 – 16.00
Maksa Bezmaksas, VISC finansējums
Informācija par pieteikšanos Pieteikšanās ir noslēgusies
 
Programmas saturs
  • Psihiskā veselībpratība kā daļa no vispārējās izglītības ekosistēmas (problēmas aktualitāte Latvijā, psihiskās veselības jautājumu loks un risinājumi, labās prakses piemēri ārvalstīs)
  • Teorētisks ietvars par psihiatrisku diagnožu konceptu un izcelsmi.    
  • Psihiatrisko slimību atpazīšana - iedalījums pēc starptautiskā slimību klasifikatora 10 versijas.
  • Pozitīvas psihiskās veselības koncepts - labbūtības teorijas un to labbūtības veicināšana.
  • Psihisko saslimšanu stigmatizācija (mīti, aizspriedumi, pārliecības, kas saistīti ar psihisko veselību).
  • Skolas nozīme psihiskās veselībpratības veicināšanā (izglītošana, preventīvo pasākumu un programmu integrēšana, personāla iesaiste problēmsituāciju risināšanā).
  • Skolotāja psihiskās veselībpratības pamatprincipi.
Programmas apguves nosacījumi

Nodarbību apmeklējums un patstāvīgā darba izpilde:
1) pozitīvas psihiskās veselībpratības cikla infografika;
2) psihiskās veselībpratības aktivitāšu plāns vienam mēnesim un atgriezeniskā saite par katru darbu.

Izglītību apliecinošs dokuments

LU Apliecība par pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmas apguvi

Programmas vadītājs un mācībspēki

Dace Kravale-Hermansone, Mg.paed., LU IZPF tālākizglītības speciāliste, LU Izglītības zinātņu doktorante

Lektori:|
RSU asoc. prof., Veselības ministrijas Valsts galvenā speciāliste sabiedrības veselības izglītošanas jomā, Anda Ķīvīte-Urtāne, Pusaudžu resursu centra speciāliste, Mg.psych.Romija Krēziņa, Sertificēta izglītības psiholoģe, Mg. psych. Sabīne Bērziņa

Īstenotāja kontaktinformācija Dace Kravale, dace.kravale@lu.lv, +37129169977
Cita informācija

Programma tiek īstenota sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru. Programma izstrādāta un apstiprināta saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 11. septembra noteikumiem Nr. 569 “Noteikumi par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”, 15., 18., 22., 21.2. punktu.